Skip to main content

How To Treat Your Lips

Assalamualaikum.

Hai. yeayy dah boleh blogging. 24 hour without wifi was like . . . mati kutu. suspek wifi kena petir sebab semalam hujan lebat GILA. siap petir memancar-mancar. last-last soket punya hal, wifi jadi mangsa (saje letew tanak bagi orang blogging) wkwkw

          How to treat your lips? tak semua orang pentingkan penjagaan bibir ni betul tak? ohh Ai pun termasuk dalam golongan tu. kadang-kadang berazam jugakla nak treat well bibir ni. adalah dalam sehari dua pakai lip balm sebelum tidur (dua malam berturut-turut) lepastu malas dah. well~

Senanya tetiba nak cakap pasal topik ni sebab dah beli Chu Lip (buat apa beli kalau tak pakai?) yang kedua sebab terjumpa buku lama yang cerita pasal kecantikan ni semua laa. tu yang nak share sikit tips berguna kat korang.


nilah bukunya. best. macam-macam tips ada.
bukunya pun colourfull sangat uols. Ai beli kat MPH.

So how to treat your lip? nak bibir jadi pinky-pinky and tak nampak pale je? 

  • Berus bibir dengan berus gigi selepas mandi

Kaedah ni bertujuan untuk buang sel-sel kulit mati yang ada dekat bibir. biasanya Ai berus lepas berus gigi. pastu nanti keluar la dead cells tu. then rasa bibir kita lebih soft pastu pinkish sikit. awhhh~
  • Pakai lip balm setiap kali sebelum tidur

Pakai lip balm sebelum tidur supaya bibir kita sentiasa moist. waktu tidur kan waktu rehat, so, lip balm tadi bertindak sebagai ejen menyihatkan dan memelihara bibir masa tidur (I think so kekeke) Ai selalu jugak pakai lip balm sebelum tidur (tapi takdelah hari-hari. sebab kadang-kadang ada hari pemalas --) tapi semenjak ada Chu Lip lip balm nihh agak-rajin-jugakla HAHAH!

  • Sapu lemon dan madu pada bibir setiap hari

Ni orang cakap laa. kalau nak cerahkan bibir yang hitam, sapukan lemon bercampur madu pada bibir. lepas satu jam, kesat bibir dengan kain basah yang lembut. Ai tak pernah buat. tapi korang boleh je kalau nak cuba :D

  • Minum air yang banyak

Part ni memang dah lali dah. apa-apa tips kecantikan confirm tekankan bab ni. minum air banyak sekurang-kurangnya 8 liter sehari. ehh? salahh. 8 gelas sehari wkwkw anjat beng!

  • Jangan jilat bibir

Ok ni kebiasaan sangat. bila bibir kering, automatik jilat bibir konon nak basahkan bibir. tapi sebenarnya akan buat bibir bertambah kering. hati-hati ye. kalau bibir kering, cepat-cepat sapu lip balm.

          Harap entri ni dapat membantu korang. My lips my confident. awhhh~






Comments

Amelia said…
GRRRRR. baru nak buat entri pasal cantikkan bibir juga. hahaha xD adeh, dah nak sama pula tu isi2nya. wakaka. bkn shja umur sebaya, tapi otak pon lebih kurang je cara berfikir. hehe :3

saya pn amalkan berus bibir tu :P

Popular posts from this blog

Temuduga Diploma Bahasa Inggeris UPSI

Assalamualaikum.  Hai. Aku kembali lepas beberapa hari menghilangkan diri. Sebenarnya, Aku pergi Tanjung Malim, Perak sebab ada temuduga untuk jurusan diploma Bahasa Inggeris dekat Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). It's just an interview. tapi harap-harap terpilih/lulus ujian khas dan temuduga tu. Aminn. doakan ya? :)           Bila cakap pasal UPSI benda yang akan keluar dalam kepala mesti "jadi cikgu" . Just like when I told my grandparents that I was chosen to be interviewed in UPSI. "Jadi cikgu BI lah ni." (since my grandfather was a teacher) tak semestinya. Aku baru ambil jurusan diploma. habis diploma, belum layak jadi cikgu. kena sambung ijazah lagi. dan tak semestinya yang belajar kat UPSI tu, semuanya jadi cikgu. kena tahu tu. My interview was on 21 April 2015. (sejak bila speaking ni Aishah?) pagi tu, pukul 8.15-10.30 pagi, calon-calon temuduga kena lalui ujian khas. atau senang kata, writing test. ujian ni, termasuklah pemahaman

Punca Kuku Cepat Panjang

Hi.           "Kerap berak sebab tu kuku panjang." kata Chef Lin kepada Opah kata kepada aku. chia chia chia. Eh, tapi betul ke bila selalu berak ni kuku cepat panjang? Yes, kuku aku memang cepat panjang, and yes aku memang jenis kerap berak. Sehari sekali mesti berak. Tak kira pagi, petang ataupun malam. Bukankah itu tandanya usus aku sihat? hihihii. Dan kuku aku memang cepat panjang. Lepas tiga hari aku dah nampak kuku putih memunculkan diri.           "Padahal tiga hari lepas baru potong kot!!!" rungut aku setiap kali tengok kuku putih dah muncul. Tak tak, kuku cepat panjang bukan sebab kau kerap berak jadah semua. Tapi sebab kuku tangan kerap terdedah dengan environment (environment gituhh). Contoh la ka n  kit a makan, basuh tangan ataupun menyentuh apa-apa jelah. Lebih-lebih lagi kalau kita makan guna tangan, makin banyak la nutrien dari makanan tu diserap oleh kuku kita. Haa sebab tulah kuku kita tumbuh dengan pesat. Cukup air cukup nutrient. So tak

Temuduga Masscom UITM

Hai.           Harini saja nak share pengalaman interview kos Masscom. Ya, aku mohon Diploma Mass Communication atau dalam Bahasa Melayunya, Diploma Komunikasi dan Media. Pernah dengar? Kalau pernah, tahniah korang seorang yang PEKA. Kalau tak pernah, korang kena lebih banyak explore dan membaca. Sebenarnya aku pun takde la tahu mendalam sangat pasal Masscom ni. Yang aku tahu dia berkaitan dengan media. Tapi, memandangkan aku dapat interview kos ni, jadi kenalah study serba sedikit. Apa yang aku dapat sepanjang 'research' kos ni orang panggil kos artis. Sebab kebanyakan artis, Instagram famous, wartawan, pengacara semua merupakan pelajar Masscom. Nama pun media kan?           Temuduga aku haritu dekat UITM Pasir Gudang. Bertarikh, 23 April 2016. Selang 3 hari dengan aku punya temuduga Farmasi SPA. Jadi, preparation aku pun ala kadar je sebenarnya. Sebab masa dah tak banyak. Aku baca mana yang patut je. Sebenarnya, interview ni ada dua perkara. Mula-mula dia aka