Skip to main content

Minggu Destini Siswa UITM Lendu

Assalamualaikum.

          Dua hari lepas, bertarikh 27 Mei 2016 tamatlah sudah Minggu Destini Siswa (MDS) untuk semua pelajar baru UITM sesi Jun-Okt 2016 seluruh Malaysia. Alhamdulillah, secara rasminya sekarang aku dah jadi pelajar UITM Melaka (Kampus Alor Gajah) - atau lebih famous, orang panggil UITM Lendu. Jangan lupa #lalalalendu #mdslendu untuk tengok betapa awesomenya MDS kitaorang di laman sosial ok?

Seriously banyak gila benda yang aku nak share sepanjang 4 hari MDS dekat sana. Pahit manis masam masin semua ada. Sejujurnya aku cakap, aku dah mula rindukan MDS. Kalau boleh nak sambung lagi seminggu. Even penat gila, tapi worth it. Sebab kenangan ni kau takkan dapat kat mana-mana tau. Sekali seumur hidup je.

          Disebabkan banyak sangat nak cerita, aku akan cerita ikut flow dari hari pertama daftar sampai hari terakhir MDS. Perhatian, kemungkinan entri ini panjang, jadi jangan setakat scroll je. Get the feeling!

Hari Pertama / 24 Mei 2016

            Seawal pukul 5.30 pagi aku bertolak dari rumah ke UITM. Dalam pukul 7 lebih, Alhamdulillah selamat sampai ke UITM. Bila masuk je UITM ayah berhenti bawah khemah sebab abang-abang Pembimbing Mahasiswa (PM) nak edarkan borang kolej kediaman. Aku dapat Kolej Tun Sabariah. Kolej baru berkonsepkan apartmen. Memang dah lama aku nak kolej kediaman yang macam tu. Yang tak berapa nak bestnya, kolej aku tu jauh atas bukit (macam terpinggir gitew).

Lepas daftar, aku dapat bilik tingkat tiga. Nak angkat barang semua senang je. Takyah susah-susah naik tangga sebab ada lif kat kolej kitaorang, so jangan risau. Satu rumah ada empat bilik dan satu bilik, boleh muat dua orang. Memang sangat-sangat selesa. Total housemates aku semua lapan orang. Mostly dari Selangor dan sorang dari Melaka dan aku sendiri dari Johor. So far, housemates semua ok. Alhamdulillah.

           Pukul 2 petang, bila semua parents dah balik, maka MDS pun start secara rasminya. Kalau siang tadi aku tengok semua kakak-abang PM senyum manis greet junior, tolong angkat barang segala. Tapi kali ni muka semua dah kurang manis. So get ready, jangan buat hal kalau taknak kena pekik.

Program pertama kitaorang dekat Dewan Taming Sari. Agak dekat jugalah dengan kolej aku. Tapi seksa juga tau nak berjalan. Jadi, mental dengan fizikal kena tahap paling kuat. Program pertama biasalah, ada taklimat sikit, pengenalan semua pasal UITM. Sampai waktu nak solat Asar dan makan malam masa tu la bermula dia punya toughness. Kau bayangkan ada dua je khemah solat dan empat khemah makan untuk memuatkan seribu lebih mahasiswa. Jadi, memang kena take turn dan kena pantas. Jadi setiap kali kau terhegeh-hegeh makan, pakai tudung ataupun ambil wudhu' kau akan dengar kakak-abang PM memekik

          "Pantas siswi! Pantas! Ada ramai lagi kawan-kawan awak nak makan."
          "Pantas siswi, pakai tudung cepat sikit, ramai kawan awak ni nak solat juga."
          "Pantas siswi! Tempat wudhu' banyak jangan tunggu lagi. Kita nak kejar masa."

Itulah ayat-ayat yang aku dengar sepanjang MDS dekat UITM Lendu ni dari hari pertama sampai hari terakhir MDS. Memang rushing and terkejar sangat-sangat. Nak makan pun tak sempat nak kunyah, nak hadam betul-betul. Main suap kunyah telan je. Maghrib dengan Isya' kitaorang solat berjemaah. Dalam pukul 10 lebih baru dia lepaskan balik ke kolej kediaman masing-masing.


Pantas siswi pantas. Makan cepat sikit.

 ingat dia kasi balik tu memang korang terus masuk bilik baring. Tak eh tak. Korang akan berkumpul dulu sebab nak buat headcount. Bukan tu je, kalau ada pengumuman semua akan diberitahu waktu tu. Kalau abang-kakak PM macam tak berkenan dengan sikap korang haritu, time tu korang kena tadah telinga tahan kena marah.Macam aku, ketua kolej Tun Sabariah abang Edy, dia biro disiplin. Serious garang gila. Kitaorang kena marah sebab ada dikalangan kitaorang yang lambat, lepastu tak dengar cakap PM.

Pukul 11 lebih baru kitaorang dilepaskan untuk masuk ke rumah masing-masing. Sebelum naik tu kitaorang dah janji dengan Abang Edy akan berkumpul tepat pukul 4.15 pagi. Maksudnya, paling lewat bangun pukul 4. Siren pertama akan bunyi pukul 3.45 pagi. So, kalau lambat memang kena marah lagi la dengan Abang Edy.

Hari kedua / 25 Mei 2016

          Seawal 3.30 pagi aku dah bangun. Takut terlambat, lepastu nak share bilik air lagi. Tepat pukul 3.45 pagi dengar dah bunyi siren Kak Mushi. Sayup-sayup je. Memang sengaja dia slowkan sebab nak kasi kitaorang alert. Walaupun dah janji tepat 4.15 pagi nak berkumpul, ada je golongan-golongan yang lambat. Memang mengundang kemarahan abang-kakak PM pagi tu. Haihhh. Spoil tau bila pagi-pagi dah kena marah.

Lepas dah habis kena 'basuh' terus kitaorang bertolak pergi masjid untuk solat Subuh berjemaah. Masya Allah, jauh gila. Serious talk, kalau tak kuat fizikal memang rasa nak give up. Sebab aku sendiri rasa nak give up tengah-tengah perjalanan. Tapi satu je aku fikir

          "Kuat Aishah, niat jalan pergi masjid kerana Allah." cakap dalam hati.

Alhamdulillah selamat sampai masjid selepas 45 minit berjalan. Lepas solat dan kuliah subuh, kitaorang terus gerak pergi Dewan Taming Sari (DTS). Memang jauh gila. Oh tapi sebelum tu kitaorang pergi breakfast dulu. Masa tu kau akan dengar lagi

           "Pantas siswi, ramai lagi kawan-kawan awak yang nak makan." kay, entah yang keberapa kali aku pun taktau lah. Sejak bangun pagi sampai nak tidur dengar benda yang sama.

Hari kedua MDS, ada campus tour, daftar fakulti dan uruskan semua dengan Hal Ehwal Pelajar (HEP). Kiranya time ni la korang uruskan segala pendaftaran dan serahkan borang-borang yang UITM nak. Semuanya akan settle masa hari kedua ni. Sesiapa yang borang dia tak lengkap nanti kena lengkapkan lepas start kuliah. Memang susah sikitlah sebab dah takde PM yang nak bantu. Semua handle sendiri T.T

          Malam tu masa buat headcount, Abang Edy puji kitaorang sebab kitaorang behave sangat. Upah dia, abang Edy janji nak main banyak games esok. Tapi kena bangun awal macam biasa kalau nak main games. Yay or nay? Hahahah, kalau MDS memang kena tahan bangun pepagi ok.

Hari ketiga / 26 Mei 2016

          Macam biasa, 4.15 pagi kitaorang dah terpacak dekat lobi. Tapi pagi tu hujan. Kitaorang pula ramai yang tak bawak payung. Nak jalan pergi masjid memang agak thrilling la. Dah la jauh, dengan hujan lagi. Hmm. So bincang punya bincang, abang Edy kasi kitaorang naik bilik, solat Subuh dalam bilik je. Pukul 6.30 pagi kena turun balik kat lobi. Punyalah eksited terus naik, sebab baru pukul 4.45 pagi so sempat lagi nak tidur sementara tunggu Subuh.

          Seperti yang dijanjikan, kitaorang turun tepat pada masanya, semua muka fresh je, sebab dapat tidur. Kalau tak pepagi muka mengantuk. Tunggu punya tunggu takde sorang PM pun yang datang. Termasuk abang Edy.

Abang-kakak PM tak sampai lagi. Ajum bergambar!


         "Hai, kata pukul 6.30 pagi? Sekarang dah pukul 7. Takkan kena tinggal kot?" Macam-macam andaian dah keluar. rupa-rupanya semua PM tertidur sampai tak sedar yang diaorang janji berkumpul 6.30 pagi. Alahai kesiannya kakak-abang PM.  Sebabkan diaorang rasa bersalah, abang Edy dengan abang Sharnaz terus ajak main games (seperti yang dorang dah janji).

          Sementara tunggu arahan dari Biro Makanan, abang Edy ajak main "Edy kata" (pernah dengar game Simon says? Haa macam tulah) Tergelak-gelak semua orang. Happy je pagi tu. Lepas tu abang Sharnaz punya slot game pula, ajak kitaorang main 'Siput Sedut'. Yang ni pun lawak gila, terdonggak-donggak kitaorang. Saje lettew abang Sharnaz nak attack lubang hidung kitaorang. Kuasam tau.

Kitaorang main games pagi tu sebab haritu sehari suntuk duduk dewan dengar taklimat je. Dari pagi sampailah ke petang. Obviously memang akan bosan GILA. Bila kat DTS, Abang King pula ajak main game 'Tukar Vokal'. Memang lawak gila, macam-macam slang dah keluar setiap kali tukar vokal. Hahahahha.

          Siang tadi bukan main seronok lagi ketawa-ketawa segala kan? Tapi sape sangka malam tu abang-kakak PM semua bertukar rupa. Yang kelakar dah bertukar jadi bengis. Yang muka tenang semua dah jadi kecewa. Sebab ada siswi yang buat hal. Lagi sedih siswi-siswi tu semua dari kolej aku, kolej Tun Sabariah.

          Malam tu, sebelum naik bilik, Abang Edy, kak Mushi. PM Izzi, PM Ayu, abang Sharnaz semua marahkan kitaorang. Sebab ada siswi yang menipu. Ramai sangat yang mengaku period sampai kakak PM terpaksa buat spot check. Malu kan?

          "Malam ni aku takde mood. Elok-elok aku nak main game dengan korang tapi korang buat hal! Berani kau tipu solat? Kau bukan tipu kami, PM-PM ni tau. Tapi kau tipu Allah! Aku bukan saje-saje nak suruh kau solat. Sebab ni tanggungjawab aku jaga korang, suruh kau solat. Tanggungjawab aku! Tolonglah masa MDS ni je. Lepas MDS kau nak buat apa lantak kau la! Dosa kau tanggung! Aku nak semua orang tutup mata dan sape yang tipu solat tadi, aku nak korang BANGUN!" dalam pada marah tu aku nampak abang Edy kecewa sangat.

Lepas abang Edy, abang Sharnaz pula marahkan kitaorang.

          "Malam ni ada tiga perkara penting aku nak cakap dengan korang. Time lawak aku boleh lawak, time serious serious la! Aku paling pantang orang main-mainkan hal agama. Korang ni Islam ke tak?! Kau bukan tipu kitaorang tapi kau tipu Allah. Solat weh, benda WAJIB. Bukan kitaorang ni suka-suka nak suruh kau solat. Sejahat-jahat aku, aku tak pernah tinggal solat dik! Sebab tu tanggungjawab!" marah abang Sharnaz.

"No dua, korang ni semua perempuan kan? Boleh jaga kebersihan sikit tak? Minta maaf cakap, pad korang tu tak boleh nak buang elok-elok? Cuci elok-elok? Jangan pengotor sangat! Aku ni pengamal perubatan dik, aku cakap sebab aku boleh nampak apa yang korang tak nampak, aku boleh dengar apa yang korang tak boleh dengar. Kalau kau tanya aku mana tempat dia, sini tempat dia dik! (tunjuk kolej Tun Sabariah) Benda tu cakap dengan aku yang engkorang semua ni pengotor!" naik tegak bulu roma aku bila dengar. Siapalah yang buat benda macam tu. Aku harap orang yang baca entri ni tak buat perangai macam tu eh. Bahaya tau bahaya.

          "Yang ketiga, aku dapat aduan ada siswi yang merokok! Ada aduan bau rokok kat tandas siswi. Kau jangan ingat kitaorang PM-PM ni taktau eh. Aku nak semua orang tutup mata, yang merokok tu aku nak kau bangun sekarang!" satu pengumuman yang unexpected. Ada siswi yang merokok. Serious aku tak sangka. Kitaorang semua pun terkejut. Ya Allah, aku berdoa banyak-banyak moga Allah lindungi aku dengan benda-benda macam ni.

Lepas dah habis kena basuh, abang Edy pujuk kitaorang balik. Dia cakap dia tak suka nak marah-marah. Tapi dia terpaksa sebab nak kitaorang semua jadi manusia. Tu je. Memandangkan esok hari terakhir MDS, abang Edy suruh kitaorang happy-happy and senyum je. :)

UITM Lendu dihatiku~


Hari Keempat / 27 Mei 2016

          Harini merupakan hari terakhir MDS. Which mean hari penutup MDS. Takde la lagi "pantas siswi pantas" semua kena handle sendiri, jaga diri sendiri. Hmmm sedihnya. Everything is going smoothly sampailah ucapan daripada Timbalan Rektor. Lepas Isyak tu, kitaorang buat closing session dengan PM-PM semua. Malam tu kitaorang nyanyi, kitaorang joget semua la. Tengok montaj dari hari pertama kitaorang masuk sampai hari keempat dekat UITM Lendu. Sedih gila.

           Paling gigih kakak-abang PM yang dah sebulan berkampung dekat UITM untuk prepare kitaorang punya kelengkapan. Ya Allah terharunya, sungguh tak terbalas jasa kakak-abang PM. Terima kasih. Aku pun tak mampu nak tulis semua benda dalam ni, cukuplah semuanya kekal dalam kotak memori aku. Sungguh banyak sangat kenangan selama hari ni je.



Abang-kakak PM. Sebenarnya ramai lagi. Tapi tak sanggup nak letak semua weh.
Sebab semua PM pun favourite aku!

p/s : Aku tau tak semua mampu baca entri sepanjang ni. Saje je aku tulis buat kenangan untuk masa depan. At least ada juga kenangan manis untuk aku cerita dekat anak cucu aku nanti. 

Full montaj boleh tengok kat bawah ni 











Comments

Anonymous said…
lepas minggu orientasi boleh balik dulu ke sebelum kelas start ?

Popular posts from this blog

Temuduga Diploma Bahasa Inggeris UPSI

Assalamualaikum.  Hai. Aku kembali lepas beberapa hari menghilangkan diri. Sebenarnya, Aku pergi Tanjung Malim, Perak sebab ada temuduga untuk jurusan diploma Bahasa Inggeris dekat Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). It's just an interview. tapi harap-harap terpilih/lulus ujian khas dan temuduga tu. Aminn. doakan ya? :)           Bila cakap pasal UPSI benda yang akan keluar dalam kepala mesti "jadi cikgu" . Just like when I told my grandparents that I was chosen to be interviewed in UPSI. "Jadi cikgu BI lah ni." (since my grandfather was a teacher) tak semestinya. Aku baru ambil jurusan diploma. habis diploma, belum layak jadi cikgu. kena sambung ijazah lagi. dan tak semestinya yang belajar kat UPSI tu, semuanya jadi cikgu. kena tahu tu. My interview was on 21 April 2015. (sejak bila speaking ni Aishah?) pagi tu, pukul 8.15-10.30 pagi, calon-calon temuduga kena lalui ujian khas. atau senang kata, writing test. ujian ni, termasuklah pemahaman

Punca Kuku Cepat Panjang

Hi.           "Kerap berak sebab tu kuku panjang." kata Chef Lin kepada Opah kata kepada aku. chia chia chia. Eh, tapi betul ke bila selalu berak ni kuku cepat panjang? Yes, kuku aku memang cepat panjang, and yes aku memang jenis kerap berak. Sehari sekali mesti berak. Tak kira pagi, petang ataupun malam. Bukankah itu tandanya usus aku sihat? hihihii. Dan kuku aku memang cepat panjang. Lepas tiga hari aku dah nampak kuku putih memunculkan diri.           "Padahal tiga hari lepas baru potong kot!!!" rungut aku setiap kali tengok kuku putih dah muncul. Tak tak, kuku cepat panjang bukan sebab kau kerap berak jadah semua. Tapi sebab kuku tangan kerap terdedah dengan environment (environment gituhh). Contoh la ka n  kit a makan, basuh tangan ataupun menyentuh apa-apa jelah. Lebih-lebih lagi kalau kita makan guna tangan, makin banyak la nutrien dari makanan tu diserap oleh kuku kita. Haa sebab tulah kuku kita tumbuh dengan pesat. Cukup air cukup nutrient. So tak

Temuduga Masscom UITM

Hai.           Harini saja nak share pengalaman interview kos Masscom. Ya, aku mohon Diploma Mass Communication atau dalam Bahasa Melayunya, Diploma Komunikasi dan Media. Pernah dengar? Kalau pernah, tahniah korang seorang yang PEKA. Kalau tak pernah, korang kena lebih banyak explore dan membaca. Sebenarnya aku pun takde la tahu mendalam sangat pasal Masscom ni. Yang aku tahu dia berkaitan dengan media. Tapi, memandangkan aku dapat interview kos ni, jadi kenalah study serba sedikit. Apa yang aku dapat sepanjang 'research' kos ni orang panggil kos artis. Sebab kebanyakan artis, Instagram famous, wartawan, pengacara semua merupakan pelajar Masscom. Nama pun media kan?           Temuduga aku haritu dekat UITM Pasir Gudang. Bertarikh, 23 April 2016. Selang 3 hari dengan aku punya temuduga Farmasi SPA. Jadi, preparation aku pun ala kadar je sebenarnya. Sebab masa dah tak banyak. Aku baca mana yang patut je. Sebenarnya, interview ni ada dua perkara. Mula-mula dia aka