Skip to main content

Cara Menambah Followers di Instagram Secara Percuma!

Hi semua, harini saya nak ajar macam mana caranya untuk tambah follower dekat Instagram secara percuma. Untuk berbisnes dalam Instagram ni, benda yang paling penting ialah, kita tahu macam mana nak tarik followers, dan juga menghasilkan gambar-gambar yang menarik.

          Dengan gambar yang menarik, secara tidak langsung kita dapat menarik orang untuk follow akaun Instagram kita. Betul tak? Sebab orang akan lebih percaya dengan akaun Instagram bisnes yang lebih banyak followernya berbanding following.

Okey, ni antara Apps yang kita kena ada dalam handphone :

  1. Apps Instgram 
  2. PicsArt
  3. Insta Repost
  4. Crowdfire
- Kalau takde semua apps ni, boleh download dekat Play Store / App Store.



  • Instagram

  • Apps percuma untuk pengguna telefon berkongsi gambar / video mereka dengan rakan-rakan (follower).
  • Instagram merupakan salah satu cara yang tepat, cantik dan menarik untuk berkongsi gambar-gambar dengan adanya filter. nak edit gambar pun senang! dan dapat upload gambar dengan pantas.
  • Salah satu medium pemasaran yang sedang naik sekarang. Sebelum ni ramai orang yang guna Facebook (banyak iklan, so ramai bebudak muda pindah dekat Instagram)
  • Boleh dapat marketing secara PERCUMA jika KONSISTEN menggunakannya.
  • Follower akan dapat semua update terkini (jika post sesuatu kat IG, kebarangkalian follower kita akan dapat post kita sangat tinggi, berbanding media sosial yang lain
  • Mudah untuk VIRAL (kerana Instagram menggunakan '#' / '@' . ramai orang buat hastag sendiri dan mudah jadi viral. contoh, #akubeliakupakai) - Gunakan HASTAG untuk brandingkan produk. customer gunakan hastag untuk cari sesuatu.
Saya sarankan anda semua, jika nak berbisnes menggunakan Instagram, JANGAN campur adukkan personal dan bisnes. Maksudnya, dekat satu akaun tu la buat bisnes dan satu tu la untuk share gambar / video dengan keluarga dan rakan. Dekat sini akan nampak betapa tak profesionalnya kita dalam berbisnes :)

  • PicsArt


  • Apps untuk edit gambar. Banyak function yang membantu (boleh letak font, boleh crop, boleh letak border dan boleh buat collage)
  • Bila gambar kita lebih menarik, customer akan lebih tertarik dan seterusnya akan engage dengan gambar tu dan akan follow kita di Instagram. Ini akan meningkatkan lagi minat customer untuk beli produk kita. :)

  • Insta Repost

  • Apps untuk post semula post.
  • Membantu untuk kekal di atas untuk hastag
  • Repost semula post orang lain

  • Crowdfire

  • Membantu menviralkan post anda.
  • Boleh remove orang yang tak follow kita.
  • Boleh guna teknik follow-unfollow
  • Boleh tengok siapa yang followback dan siapa yang unfollow kita.
  • Membantu following sedikit berbanding follower.
Cara-cara menggunakan Crowdfire :


  1. Downloads Apps Crowdfire di Play Store / App Store.
  2. Install apps tersebut.
  3. Connectkan dekat akaun Instagram anda.
  4. Pilih icon menu yang berlambang 3 garis
  5. Pilih 'copy follower'
  6. Tuliskan nama user Instagram yang anda ingin copy followernya. (contoh, @iamlisasurihani) - cari yang official / follower yang banyak! kemudian pilih icon "copy" yang melambangkan simbol '+' dan add sampai following limit.
kalau tak faham, boleh rujuk gambar ni. :D

rujuk anak panah untuk "3 garis".

         Dalam Instagram marketing ni, kita kena pastikan following lebih sikit daripada follower. Jadi, sekiranya follower lebih banyak, akan menambahkan lagi keyakinan customer kepada Instagram bisnes kita. Semoga membantu ya :)

EXTRA! - kat sini saya ada senaraikan beberapa IG yang disarankan follow untuk meningkatkan marketing :
  1. ctdk
  2. rozitachewan1
  3. shaheizy_sam
  4. neelofa
  5. missfazura
  6. jozlynnhanania
  7. bellaammara
  8. duckscarves
  9. iamlisasurihani
  10. laraalana
  11. faizdickievp
  12. schaalyahya
  13. haniszalikha
  14. awalashaari
  15. izzueislam
  16. noradanish
  17. zizanrazak869
  18. elfiraloy
  19. nelydiasenrose
  20. yanasamsudin








Comments

Cik Jaja said…
thanks for the tips :)
most welcome @suhaiza suki hehehe

Popular posts from this blog

Temuduga Diploma Bahasa Inggeris UPSI

Assalamualaikum.  Hai. Aku kembali lepas beberapa hari menghilangkan diri. Sebenarnya, Aku pergi Tanjung Malim, Perak sebab ada temuduga untuk jurusan diploma Bahasa Inggeris dekat Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). It's just an interview. tapi harap-harap terpilih/lulus ujian khas dan temuduga tu. Aminn. doakan ya? :)           Bila cakap pasal UPSI benda yang akan keluar dalam kepala mesti "jadi cikgu" . Just like when I told my grandparents that I was chosen to be interviewed in UPSI. "Jadi cikgu BI lah ni." (since my grandfather was a teacher) tak semestinya. Aku baru ambil jurusan diploma. habis diploma, belum layak jadi cikgu. kena sambung ijazah lagi. dan tak semestinya yang belajar kat UPSI tu, semuanya jadi cikgu. kena tahu tu. My interview was on 21 April 2015. (sejak bila speaking ni Aishah?) pagi tu, pukul 8.15-10.30 pagi, calon-calon temuduga kena lalui ujian khas. atau senang kata, writing test. ujian ni, termasuklah pemahaman

Punca Kuku Cepat Panjang

Hi.           "Kerap berak sebab tu kuku panjang." kata Chef Lin kepada Opah kata kepada aku. chia chia chia. Eh, tapi betul ke bila selalu berak ni kuku cepat panjang? Yes, kuku aku memang cepat panjang, and yes aku memang jenis kerap berak. Sehari sekali mesti berak. Tak kira pagi, petang ataupun malam. Bukankah itu tandanya usus aku sihat? hihihii. Dan kuku aku memang cepat panjang. Lepas tiga hari aku dah nampak kuku putih memunculkan diri.           "Padahal tiga hari lepas baru potong kot!!!" rungut aku setiap kali tengok kuku putih dah muncul. Tak tak, kuku cepat panjang bukan sebab kau kerap berak jadah semua. Tapi sebab kuku tangan kerap terdedah dengan environment (environment gituhh). Contoh la ka n  kit a makan, basuh tangan ataupun menyentuh apa-apa jelah. Lebih-lebih lagi kalau kita makan guna tangan, makin banyak la nutrien dari makanan tu diserap oleh kuku kita. Haa sebab tulah kuku kita tumbuh dengan pesat. Cukup air cukup nutrient. So tak

Temuduga Masscom UITM

Hai.           Harini saja nak share pengalaman interview kos Masscom. Ya, aku mohon Diploma Mass Communication atau dalam Bahasa Melayunya, Diploma Komunikasi dan Media. Pernah dengar? Kalau pernah, tahniah korang seorang yang PEKA. Kalau tak pernah, korang kena lebih banyak explore dan membaca. Sebenarnya aku pun takde la tahu mendalam sangat pasal Masscom ni. Yang aku tahu dia berkaitan dengan media. Tapi, memandangkan aku dapat interview kos ni, jadi kenalah study serba sedikit. Apa yang aku dapat sepanjang 'research' kos ni orang panggil kos artis. Sebab kebanyakan artis, Instagram famous, wartawan, pengacara semua merupakan pelajar Masscom. Nama pun media kan?           Temuduga aku haritu dekat UITM Pasir Gudang. Bertarikh, 23 April 2016. Selang 3 hari dengan aku punya temuduga Farmasi SPA. Jadi, preparation aku pun ala kadar je sebenarnya. Sebab masa dah tak banyak. Aku baca mana yang patut je. Sebenarnya, interview ni ada dua perkara. Mula-mula dia aka