Skip to main content

Simptom Sakit Berpeluh

Assalamualaikum.

Hai. Petang tadi perghh melepak je atas katil. tak tahan dengan kepala yang nyut-nyut. pulaktu memang dah lama dah tak sakit kepala nyut-nyut ni. sekali kena memanglah satu apa pun tak jalan. rasa nak baring pastu tidur je T.T

          Ai ni kalau sakit, confirm akan berpeluh-peluh tak tentu pasal. kalau dah sampai berpeluh-peluh tu memang dah tahap tak tahan sangat ah tu. memang cari tempat untu berbaring je la time tu. tak pedulik apa dah. simptom sakit sampai berpeluh:


  • Sakit kepala sampai berpeluh
Asal dia dah mula sakit kepala lepastu berpeluh-peluh. sah memang teruk. kalau setakat sakit sesikit tu boleh tahan lagi. sampai dia start nyut-nyut pastu berpeluh. ah tak tahan dahhh. takde cara lain, Ai bancuh tea mix brand Herbalife. dah minum secawan teamix Ai terus tidur. Alhamdulillah lepas bangun tu kepala dah ok dah. kadang-kadang, kalau masih tak ok, Ai bancuh lagi teamix pastu tidur. 

          Punca biasa kalau Ai sakit kepala mestilah selalu menghadap skrin (tak kiralah iPad ke, laptop ke handphone ke tv). selain tu, kalau terlalu panas (ni kes kepala terperap dengan tudung). kalau takde teamix, Ai minum 100 Plus je. Ai memang takkan telan Panadol. sebab takut effect masa tua nanti. lagipun kita perempuan kann? mana tau time beranak nanti ada komplikasi bila nak masukkan ubat tahan sakit (ubat tak cukup kuat). - part ni korang boleh Google search. Ai tak reti nak explain hehehee

  • Sakit perut sampai berpeluh
Ni lagi satu masalah. kalau sakit perut biasa tu takpe. tapi bila datang sakit perut sampai berpeluh dahsyat ni memang teruk beno dah tu. kalau datang sakit senggugut tu memang akan berpeluh lepastu berguling-guling la kat atas katil tu. solution dia, sapu cream extra HOT, lepastu tinggikan bahagian pinggul dengan bantal lepastu tidur. Insya-Allah lepas bangun ok dah. kalau malas nak sapu cream, Ai tuam dengan hot pack je. tu pun ok :)

           Kalau tak sakit perut senggugut, dia sakit perut sebab makan pedas. yang tu solution dia, selagi tak berons sampai habis selagi tu dia akan memulas-mulas. kenkadang tu dekat lima enam kali jugak la keluar masuk tandas. perghhh -_- asal hilang sakit perut, maknanya dah habis lah dia membuang hahaha gitew je.

  • Berpeluh dan pengsan
Part ni Ai tak pernah kena. simptom ni cuma mak Ai je yang rasa. selama 18 tahun hidup, Ai tak pernah pengsan. so taktau rasa pengsan tu macam mana. kalau boleh tanak pengsan seumur hidup. Mak Ai ni, kalau dia rasa badan dia tetiba lain macam, lepastu dah start berpeluh-peluh, sah la tu dia nak pengsan. sebab pun tak pastilah apa. soluton dia? tak pastilahh. biasanya Ai bagi mak Ai makan gula-gula. takpun makan benda masam-masam. sambil tu urut-urut la badan dia, kaki dia semua.


          Apa-apa pun, kesihatan kita kena selalu jaga. lagi-lagi bila tengah muda ni kann. tapi Ai ni bab makan minum semua bantai je. tapi ada jugaklah certain-certain benda yang TAKKAN makan. tapi supplement semua Ai makan. Supplement Ephyra hehehh. untuk kesihatan + awet muda katakoo~

Comments

Popular posts from this blog

Temuduga Diploma Bahasa Inggeris UPSI

Assalamualaikum.  Hai. Aku kembali lepas beberapa hari menghilangkan diri. Sebenarnya, Aku pergi Tanjung Malim, Perak sebab ada temuduga untuk jurusan diploma Bahasa Inggeris dekat Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). It's just an interview. tapi harap-harap terpilih/lulus ujian khas dan temuduga tu. Aminn. doakan ya? :)           Bila cakap pasal UPSI benda yang akan keluar dalam kepala mesti "jadi cikgu" . Just like when I told my grandparents that I was chosen to be interviewed in UPSI. "Jadi cikgu BI lah ni." (since my grandfather was a teacher) tak semestinya. Aku baru ambil jurusan diploma. habis diploma, belum layak jadi cikgu. kena sambung ijazah lagi. dan tak semestinya yang belajar kat UPSI tu, semuanya jadi cikgu. kena tahu tu. My interview was on 21 April 2015. (sejak bila speaking ni Aishah?) pagi tu, pukul 8.15-10.30 pagi, calon-calon temuduga kena lalui ujian khas. atau senang kata, writing test. ujian ni, termasuklah pemahaman

Punca Kuku Cepat Panjang

Hi.           "Kerap berak sebab tu kuku panjang." kata Chef Lin kepada Opah kata kepada aku. chia chia chia. Eh, tapi betul ke bila selalu berak ni kuku cepat panjang? Yes, kuku aku memang cepat panjang, and yes aku memang jenis kerap berak. Sehari sekali mesti berak. Tak kira pagi, petang ataupun malam. Bukankah itu tandanya usus aku sihat? hihihii. Dan kuku aku memang cepat panjang. Lepas tiga hari aku dah nampak kuku putih memunculkan diri.           "Padahal tiga hari lepas baru potong kot!!!" rungut aku setiap kali tengok kuku putih dah muncul. Tak tak, kuku cepat panjang bukan sebab kau kerap berak jadah semua. Tapi sebab kuku tangan kerap terdedah dengan environment (environment gituhh). Contoh la ka n  kit a makan, basuh tangan ataupun menyentuh apa-apa jelah. Lebih-lebih lagi kalau kita makan guna tangan, makin banyak la nutrien dari makanan tu diserap oleh kuku kita. Haa sebab tulah kuku kita tumbuh dengan pesat. Cukup air cukup nutrient. So tak

Temuduga Masscom UITM

Hai.           Harini saja nak share pengalaman interview kos Masscom. Ya, aku mohon Diploma Mass Communication atau dalam Bahasa Melayunya, Diploma Komunikasi dan Media. Pernah dengar? Kalau pernah, tahniah korang seorang yang PEKA. Kalau tak pernah, korang kena lebih banyak explore dan membaca. Sebenarnya aku pun takde la tahu mendalam sangat pasal Masscom ni. Yang aku tahu dia berkaitan dengan media. Tapi, memandangkan aku dapat interview kos ni, jadi kenalah study serba sedikit. Apa yang aku dapat sepanjang 'research' kos ni orang panggil kos artis. Sebab kebanyakan artis, Instagram famous, wartawan, pengacara semua merupakan pelajar Masscom. Nama pun media kan?           Temuduga aku haritu dekat UITM Pasir Gudang. Bertarikh, 23 April 2016. Selang 3 hari dengan aku punya temuduga Farmasi SPA. Jadi, preparation aku pun ala kadar je sebenarnya. Sebab masa dah tak banyak. Aku baca mana yang patut je. Sebenarnya, interview ni ada dua perkara. Mula-mula dia aka