Skip to main content

Cuci Gigi

Assalamualaikum.



          hai! nampak tak gambar kat atas tu? tu nama dia scaling teeth. atau dalam bahasa melayunya cuci gigi. sape pernah rasa cuci gigi? aku dah dua kali cuci (termasuk tahun ni). huuuu. 30 Mac bulan lepas aku buat scaling gigi dekat sekolah. well, budak sekolah memang akan dapat perkhidmatan pemeriksaan gigi secara percuma. oh untungnyaa. 

sebab tahun ni tahun terakhir, maka nurse tu pun dengan baik hati nak cuci gigi aku. sebenarnya memang dah lama aku nak cuci gigi ni. geram tengok karang gigi kat gigi bawah tu. akhirnya impian tercapai! hahaha. kali terakhir aku cuci gigi rasanya masa sekolah rendah dulu kot. tak pun masa form 1. entahlaa, tak ingat.


          3 minggu menunggu nama aku dipanggil untuk scaling gigi. berdebar-debar jugaklaa. at first macam "ala sikit je. tak sakit mana pun". punyalah nak tenangkan diri sendiri. padahal masa tu dah macam orang tak tentu arah dah. 


masa tengah syok-syok buat ulangkaji dalam kelas (sebab cikgu Math tak masuk kelas) tetiba ada budak panggil nama aku suruh pergi bilik kesihatan. pergh time tu dah seram sejuk je. dah tau dah ni mesti sebab nak cuci gigi. grrr. nasib baik tak pergi sorang-sorang. pheww~


          Dr. Wong (perempuan) doktor yang on duty untuk cuci gigi budak-budak haritu. aku patient yang kedua. time dah baring kat kerusi tu I was like "umi, nak balikkk!!" punyalah takut. 



nampak tak mesin atas tu? haa sebelum start mencuci, doktor tu suruh aku sumbat tuib panjang tu dalam mulut. nama mesin tu saliva suction machine. berfungsi untuk sedut air liur. and semua air liur kita akan berkumpul dalam bekas macam cawan tu. 


          yang pencungkil atas tu nama dia ultrasonic scaler. haa benda alah ni la yang buat kerja membuang segala plak/karang gigi yang melekat antara gigi dan gusi. tajam betul hujung dia. masa doktor tu pasang alat-alat dia aku tak menjeling langsung. ngeriii.


maka dengan itu, proses mencuci gigi bermula. oh gambar atas tu tipu ok. aku tak senyum macam tu. memang tak sempat nak senyum pun! time dia korek yang kat gigi bawah tu menggigil-gigil tangan aku. ngilu campur sakit. kau boleh bayangkan tak? setahu aku dulu takdelah sakit camni (yeke? tak ingatlaa)

          masa tengah korek-korek tu aku macam nak jerit je. nak tolak tangan doktor tu and cakap "doctor, can we stop this?! sakit tau!" (lagi-lagi bila kena kat gusi) tapi mampu cakap dalam hati je. hahaha. untuk tahan sakit aku pejam mata je laa. dalam hati selawat banyak-banyak. harap cepatla siap. air yang keluar dari mulut dah mencurah-curah dah masa tu.

nasib baik karang gigi tu sikit je. so tak sampai 15 minit dah siap. fuhh lega lega. lepas dah siap semua dia suruh aku kumur bersih-bersih kat tandas. huh? nak pergi tandas jauh kot! last-last aku kumur dekat tandas surau. banyak darah keluar T.T berpuluh puluh kali jugak nak kena kumur sampai darah dah tak keluar lagi.

        so sekarang gigi dah bersih. tapi untuk seminggu yang pertama (lepas scaling) rasa permukaan gigi tu kasar dan berlubang. padahal bila tengok cermin gigi tu nampak ok je. cuma gusi gigi tu macam kena tarah. hahaaha. sampai cenggitu sekali.





Comments

Popular posts from this blog

Temuduga Diploma Bahasa Inggeris UPSI

Assalamualaikum.  Hai. Aku kembali lepas beberapa hari menghilangkan diri. Sebenarnya, Aku pergi Tanjung Malim, Perak sebab ada temuduga untuk jurusan diploma Bahasa Inggeris dekat Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). It's just an interview. tapi harap-harap terpilih/lulus ujian khas dan temuduga tu. Aminn. doakan ya? :)           Bila cakap pasal UPSI benda yang akan keluar dalam kepala mesti "jadi cikgu" . Just like when I told my grandparents that I was chosen to be interviewed in UPSI. "Jadi cikgu BI lah ni." (since my grandfather was a teacher) tak semestinya. Aku baru ambil jurusan diploma. habis diploma, belum layak jadi cikgu. kena sambung ijazah lagi. dan tak semestinya yang belajar kat UPSI tu, semuanya jadi cikgu. kena tahu tu. My interview was on 21 April 2015. (sejak bila speaking ni Aishah?) pagi tu, pukul 8.15-10.30 pagi, calon-calon temuduga kena lalui ujian khas. atau senang kata, writing test. ujian ni, termasuklah pemahaman

Punca Kuku Cepat Panjang

Hi.           "Kerap berak sebab tu kuku panjang." kata Chef Lin kepada Opah kata kepada aku. chia chia chia. Eh, tapi betul ke bila selalu berak ni kuku cepat panjang? Yes, kuku aku memang cepat panjang, and yes aku memang jenis kerap berak. Sehari sekali mesti berak. Tak kira pagi, petang ataupun malam. Bukankah itu tandanya usus aku sihat? hihihii. Dan kuku aku memang cepat panjang. Lepas tiga hari aku dah nampak kuku putih memunculkan diri.           "Padahal tiga hari lepas baru potong kot!!!" rungut aku setiap kali tengok kuku putih dah muncul. Tak tak, kuku cepat panjang bukan sebab kau kerap berak jadah semua. Tapi sebab kuku tangan kerap terdedah dengan environment (environment gituhh). Contoh la ka n  kit a makan, basuh tangan ataupun menyentuh apa-apa jelah. Lebih-lebih lagi kalau kita makan guna tangan, makin banyak la nutrien dari makanan tu diserap oleh kuku kita. Haa sebab tulah kuku kita tumbuh dengan pesat. Cukup air cukup nutrient. So tak

Temuduga Masscom UITM

Hai.           Harini saja nak share pengalaman interview kos Masscom. Ya, aku mohon Diploma Mass Communication atau dalam Bahasa Melayunya, Diploma Komunikasi dan Media. Pernah dengar? Kalau pernah, tahniah korang seorang yang PEKA. Kalau tak pernah, korang kena lebih banyak explore dan membaca. Sebenarnya aku pun takde la tahu mendalam sangat pasal Masscom ni. Yang aku tahu dia berkaitan dengan media. Tapi, memandangkan aku dapat interview kos ni, jadi kenalah study serba sedikit. Apa yang aku dapat sepanjang 'research' kos ni orang panggil kos artis. Sebab kebanyakan artis, Instagram famous, wartawan, pengacara semua merupakan pelajar Masscom. Nama pun media kan?           Temuduga aku haritu dekat UITM Pasir Gudang. Bertarikh, 23 April 2016. Selang 3 hari dengan aku punya temuduga Farmasi SPA. Jadi, preparation aku pun ala kadar je sebenarnya. Sebab masa dah tak banyak. Aku baca mana yang patut je. Sebenarnya, interview ni ada dua perkara. Mula-mula dia aka