Skip to main content

Kek Red Velvet yang Bertukar Warna

Assalamualaikum.

          ni nak serita sikit pasal misi buat kek red velvet dengan Aiena petang semalam. kitaorang ni punyalah excited kan nak buat kek sama-sama. dann, mangsa kami ialah kek red velvet tuu. aku ni memang tak pernah buat kek tu. aku kan kekampungan sikit. so kalau bab kek moden ni memang aku tak berani nak buat. takut tak jadi. tapi disebabkan ada Aiena, tetiba dapat kekuatan pulak nak buat kek tu. tengok-tengok resipi pun cam senang je. hhe .

lepas Aiena dah sure dia nak datang, aku pun mulalah berperang kat dapur dengan penimbang nak sukat tepung, gula semua. sampai je Aiena kat rumah aku, kitaorang pun start lah putar bahan-bahan tu dengan mixer. awal-awal tu everything go smoothly. wahh kemain suka hati kitaorang. tengok kek tu dah warna merahh sukaaa. (tapi time tu belum letak tepung ngan koko.)


 cantik kan warna dia?

          lepas tu aku dengan Aiena dengan confidentnya mula buat buttermilk then masukkan tepung. tepung tu aku campurkan sekali dengan serbuk koko. kalau ikut resipi, tepung gandum 280g dan koko 50g. aku pun bulat-bulat percayakan resipi tu. aku masukkan semua tepung ngan serbuk koko tu sikit-sikit diselang-selikan dengan buttermilk. mix punya mix. aikk, asal jadi warna coklat+merah ni? (err, banyak warna coklat sebenarnya.) T.T warghh terletak lebih serbuk koko ke? tapi dalam resipi tulis macam tu. aku ikut exactly macam tu. adehhh. tak jadi dah red velvet. 

haa nampak tak perubahan yang ketara tu? T.T

ni pulak buttermilk yang kitaorang buat sendiri.
(susu+sikit cuka= buttermilk)

lepas dah siap adun semua bahan tuu, aku terus je tuang dalam loyang. ready nak bakar. takkan sebab warna dia tak 'red' kita nak kena buang dia, ye dakk? so pasrah je lahhh. jauh dalam hati tu double triple kecewa okkk. sambil tengah tunggu kek nak masak, kitaorang basuh mixer tadi. sebab pasni nak putar whipping cream pulakk. sambil-sambil tu terbau jugakla bau kek tadii. perghhh aroma diaa. menusuk kalbu. sedappp! rasa je taktau lagii.

          bila kek tu dah masak, aku ngan Aiena mulalah memukul krim keju, butter, gula dan limau dalam mixer. wahhh nasib baik krim elok tekstur dia. aku takut je kalau krim tu pun bertukar warna. hahaha. bila kek dah sejuk, mulalah tangan-tangan kitaorang beraksi. haha Aiena memang excited nak sapu krim dekat kek tu. 

ni diaa rupa kek yang dah siap masakk. nampak yummy kan?

sapu krim.

Fully done! 

sekarang masa nak potong pulakk. eh? apesal liat ni? ah sudahh. adoiiii, nasib baik sedap tauu. cuma bawah dia tu keras sikit. ehh janganlah cakap keras. crispy laaa. haha. apa-apa pun rasa dia sedappp. cuma presentation lah tak berapa nak ok. haha. at least kitaorang cubaa. lepas dah kaji balikk, aku tahu mana silap. serbuk koko tu kita kena kurangkan banyak supaya warna koko tu tak mematikan warna merah tadi. dan kek jadi liat sebab terlebih tepung. hhhuuu. jadi lepas ni aku kena rombak balik resipi tuu. 

          pengajaran dekat sini, kita tak boleh percaya resipi dalam sesetengah blog atau buku 100%. ada sesetengah resipi yang menjadi dan ada sesetengah nya hampehhh. jadi kita sendiri yang kena pandai adjust. disebabkan ni first attempt aku ngan Aiena buat kek tanpa bantuan orang yang lebih tua, so aku rasa ni dah cukup baik dah nii. :) yang penting kena ada basic. Insya Allah lepas ni aku nak buat lagi red velvet. tapi dengan new resipi. nak perbaiki kekurangan. biasalahh, kita manusia tak semua yang sempurna dan kita mesti belajar daripada kesilapan. right? 

kek untuk Aiena bawak balikk. 







Comments

Popular posts from this blog

Temuduga Diploma Bahasa Inggeris UPSI

Assalamualaikum.  Hai. Aku kembali lepas beberapa hari menghilangkan diri. Sebenarnya, Aku pergi Tanjung Malim, Perak sebab ada temuduga untuk jurusan diploma Bahasa Inggeris dekat Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). It's just an interview. tapi harap-harap terpilih/lulus ujian khas dan temuduga tu. Aminn. doakan ya? :)           Bila cakap pasal UPSI benda yang akan keluar dalam kepala mesti "jadi cikgu" . Just like when I told my grandparents that I was chosen to be interviewed in UPSI. "Jadi cikgu BI lah ni." (since my grandfather was a teacher) tak semestinya. Aku baru ambil jurusan diploma. habis diploma, belum layak jadi cikgu. kena sambung ijazah lagi. dan tak semestinya yang belajar kat UPSI tu, semuanya jadi cikgu. kena tahu tu. My interview was on 21 April 2015. (sejak bila speaking ni Aishah?) pagi tu, pukul 8.15-10.30 pagi, calon-calon temuduga kena lalui ujian khas. atau senang kata, writing test. ujian ni, termasuklah pemahaman

Punca Kuku Cepat Panjang

Hi.           "Kerap berak sebab tu kuku panjang." kata Chef Lin kepada Opah kata kepada aku. chia chia chia. Eh, tapi betul ke bila selalu berak ni kuku cepat panjang? Yes, kuku aku memang cepat panjang, and yes aku memang jenis kerap berak. Sehari sekali mesti berak. Tak kira pagi, petang ataupun malam. Bukankah itu tandanya usus aku sihat? hihihii. Dan kuku aku memang cepat panjang. Lepas tiga hari aku dah nampak kuku putih memunculkan diri.           "Padahal tiga hari lepas baru potong kot!!!" rungut aku setiap kali tengok kuku putih dah muncul. Tak tak, kuku cepat panjang bukan sebab kau kerap berak jadah semua. Tapi sebab kuku tangan kerap terdedah dengan environment (environment gituhh). Contoh la ka n  kit a makan, basuh tangan ataupun menyentuh apa-apa jelah. Lebih-lebih lagi kalau kita makan guna tangan, makin banyak la nutrien dari makanan tu diserap oleh kuku kita. Haa sebab tulah kuku kita tumbuh dengan pesat. Cukup air cukup nutrient. So tak

Temuduga Masscom UITM

Hai.           Harini saja nak share pengalaman interview kos Masscom. Ya, aku mohon Diploma Mass Communication atau dalam Bahasa Melayunya, Diploma Komunikasi dan Media. Pernah dengar? Kalau pernah, tahniah korang seorang yang PEKA. Kalau tak pernah, korang kena lebih banyak explore dan membaca. Sebenarnya aku pun takde la tahu mendalam sangat pasal Masscom ni. Yang aku tahu dia berkaitan dengan media. Tapi, memandangkan aku dapat interview kos ni, jadi kenalah study serba sedikit. Apa yang aku dapat sepanjang 'research' kos ni orang panggil kos artis. Sebab kebanyakan artis, Instagram famous, wartawan, pengacara semua merupakan pelajar Masscom. Nama pun media kan?           Temuduga aku haritu dekat UITM Pasir Gudang. Bertarikh, 23 April 2016. Selang 3 hari dengan aku punya temuduga Farmasi SPA. Jadi, preparation aku pun ala kadar je sebenarnya. Sebab masa dah tak banyak. Aku baca mana yang patut je. Sebenarnya, interview ni ada dua perkara. Mula-mula dia aka