Skip to main content

Pengalaman Pertama Berbekam

Hai.

          "Berbekam itu sunnah. Dapat pahala tau, asalkan niat kerana Allah" itulah ayat penyedap hati setiap kali Kak Wana ajak bekam. Oh, bukan Kak Wana je, Umi pun. Bukan tak teringin, tapi pintu hati belum terbuka. Lagi satu, aku tak takut jarum. Kalau takut, takkanlah aku minta derma darah dulu (dua kali cuba tapi tak lepas faktor tekanan darah rendah).

Sejujurnya, aku memang langsung tak pernah berurut ke apa ke. Senang kata badan aku ni tak pernah disentuh sesiapa (eh, jangan fikir yang bukan-bukan eh). Even Umi sendiri tak boleh nak sentuh sebab aku ni jenis tak tahan geli. Boleh dikatakan satu badan ni tak boleh disentuh sebab aku ni mudah kegelian. Hahahah. Kadang-kadang kalau badan sakit-sakit ke, lenguh ke, aku lebih rela tahan sakit daripada kena urut ataupun sapu minyak. Sampai macam tu sekali weh.

          Sampailah semalam, aku kuatkan diri overcome aku punya penyakit geli. Aku takde penyakit apa-apa pun. Saja nak try berbekam. Orang duk kata sedap sangat sampai buat sekali nak lagi. Mula-mula masa Kak Wana baru letak tangan nak urut aku dah memekik kegelian. Hahaha. Aku rasa tangan Kak Wana nak urut. Duhh, memang tak tahan. Sakit gila! Badan tak pernah diurut. Terus aku cakap ngan Kak Wana,

"Sakit Kak Wana.. Aduhh takleh tahan. Macam nak nangis." serius memang tak tahan.

          Las-last Kak Wana stop mengurut, dia sapu je minyak. Lepastu dia ambil cup bekam, tekapkan kat badan. Mak aih, perit gila kulit badan kena tarik. Sampai terangkat-angkat kaki aku duk tahan sakit. T.T Nasib baik rasa perit ditarik tu sekejap je. Agak-agak dah beberapa minit, bekas yang kena tarik tadi dia cucuk-cucuk dengan jarum (30 cucuk. Sebab darah payah nak keluar).

Masa kena cucuk tu aku tak tau nak cakap apa. Sakit macam kena gigit semut. Tapi dalam masa yang sama, rasa geli (tu yang paling aku tak boleh tahan. Sampai menjerit-jerit macam kena histeria.) Dah habis cucuk, Kak Wana tekap lagi dengan cup bekam. Dah tak perit macam masa mula-mula dia tekap tadi. Fuhhh.

          Kak Wana kata, darah aku yang keluar tak banyak. Sikit sangat. Sampai dia jadi tak puas hati. Dia kata,

"Biasanya, kalau orang lain Kak Wana cucuk 20 kali je. Tapi dengan awak ni kena cucuk 35 kali. Sikit sangat darahnya yang keluar." cuak gila. 35 cucuk. Ohmai~

          Lepas dah habis yang kat badan, Kak Wana tanya nak tak buat kat kaki. Sebab aku ni ada senggugut (tapi tak kritikal sangat). Tak fikir panjang terus aku jawab TAK NAK. Banyak kali kot Kak Wana tanya. Jawapan aku tetap TAK NAK.

Tapi yang aku peliknya, bila dah sudah bekam, aku jadi rasa nak lagi kena cucuk tadi. Macam sedap lah pulak. Eh? Tapi bila fikir azab masa berberkam tu, hmmm macam dah taknak lagi. Nak kata serik tu tak la kot. Insya Allah akan repeat bekam lagi. Tapi bukanlah dalam masa terdekat ni. Seriau kot! Mungkin lepas beberapa bulan? Tengoklah macam mana.

     Cerita aku ni, bukanlah nak menakutkan sesiapa. Mungkin aku sorang je kot yang bekam rasa sakit, sebab family aku yang lain rileks je. So, kalau nak tahu sakit ke tak kena cuba, jangan dengar cakap orang sebab tu mungkin pendapat atau rasa dia je. Jadi, beranikanlah diri kalian!






Comments

Popular posts from this blog

Temuduga Diploma Bahasa Inggeris UPSI

Assalamualaikum.  Hai. Aku kembali lepas beberapa hari menghilangkan diri. Sebenarnya, Aku pergi Tanjung Malim, Perak sebab ada temuduga untuk jurusan diploma Bahasa Inggeris dekat Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). It's just an interview. tapi harap-harap terpilih/lulus ujian khas dan temuduga tu. Aminn. doakan ya? :)           Bila cakap pasal UPSI benda yang akan keluar dalam kepala mesti "jadi cikgu" . Just like when I told my grandparents that I was chosen to be interviewed in UPSI. "Jadi cikgu BI lah ni." (since my grandfather was a teacher) tak semestinya. Aku baru ambil jurusan diploma. habis diploma, belum layak jadi cikgu. kena sambung ijazah lagi. dan tak semestinya yang belajar kat UPSI tu, semuanya jadi cikgu. kena tahu tu. My interview was on 21 April 2015. (sejak bila speaking ni Aishah?) pagi tu, pukul 8.15-10.30 pagi, calon-calon temuduga kena lalui ujian khas. atau senang kata, writing test. ujian ni, termasuklah pemahaman

Punca Kuku Cepat Panjang

Hi.           "Kerap berak sebab tu kuku panjang." kata Chef Lin kepada Opah kata kepada aku. chia chia chia. Eh, tapi betul ke bila selalu berak ni kuku cepat panjang? Yes, kuku aku memang cepat panjang, and yes aku memang jenis kerap berak. Sehari sekali mesti berak. Tak kira pagi, petang ataupun malam. Bukankah itu tandanya usus aku sihat? hihihii. Dan kuku aku memang cepat panjang. Lepas tiga hari aku dah nampak kuku putih memunculkan diri.           "Padahal tiga hari lepas baru potong kot!!!" rungut aku setiap kali tengok kuku putih dah muncul. Tak tak, kuku cepat panjang bukan sebab kau kerap berak jadah semua. Tapi sebab kuku tangan kerap terdedah dengan environment (environment gituhh). Contoh la ka n  kit a makan, basuh tangan ataupun menyentuh apa-apa jelah. Lebih-lebih lagi kalau kita makan guna tangan, makin banyak la nutrien dari makanan tu diserap oleh kuku kita. Haa sebab tulah kuku kita tumbuh dengan pesat. Cukup air cukup nutrient. So tak

Temuduga Masscom UITM

Hai.           Harini saja nak share pengalaman interview kos Masscom. Ya, aku mohon Diploma Mass Communication atau dalam Bahasa Melayunya, Diploma Komunikasi dan Media. Pernah dengar? Kalau pernah, tahniah korang seorang yang PEKA. Kalau tak pernah, korang kena lebih banyak explore dan membaca. Sebenarnya aku pun takde la tahu mendalam sangat pasal Masscom ni. Yang aku tahu dia berkaitan dengan media. Tapi, memandangkan aku dapat interview kos ni, jadi kenalah study serba sedikit. Apa yang aku dapat sepanjang 'research' kos ni orang panggil kos artis. Sebab kebanyakan artis, Instagram famous, wartawan, pengacara semua merupakan pelajar Masscom. Nama pun media kan?           Temuduga aku haritu dekat UITM Pasir Gudang. Bertarikh, 23 April 2016. Selang 3 hari dengan aku punya temuduga Farmasi SPA. Jadi, preparation aku pun ala kadar je sebenarnya. Sebab masa dah tak banyak. Aku baca mana yang patut je. Sebenarnya, interview ni ada dua perkara. Mula-mula dia aka