Skip to main content

Travelog: Perjalanan Ke Tanah Suci [Part2]

Hari Pertama - 17 Jan / Sabtu (MED)

Assalamualaikum.

          ok guys ingatkan harini nak sambung travelog aku untuk hari kedua. tapi ada lagi satu aktiviti penting tertinggal. kehkeh, kalau nak ikutkan dalam aturcara perjalanan, sepatutnya kitaorang ziarah Makam Rasulullah SAW hari kedua. tapi disebabkan malam yang pertama tu ada masa panjang, so Hj Jamal (ketua agensi) decide untuk buat ziarah malam tu juga.

Jadinya, lepas solat Isyak (kat sana Isyak masuk awal. dalam pukul 7.35 pm) , dah siap-siap makan semua ada ustazah yang tunggu kat lobi hotel nak bawa kitaorang pergi ziarah. dia bahagikan kitaorang kepada dua kumpulan. yang perempuan ikut Ustazah (aku lupa nama dia. heheh) yang lelaki ikut Ustaz Annis (suami kepada Ustazah tadi).

          Ya Allah, aku memang excited // tak sabar // seronok nak ziarah makam Rasulullah SAW dan masuk Raudhah (semua orang tahu kan Raudhah tu merupakan salah satu taman-taman syurga). paling afdhal doa kalau kita dapat berdoa and buat solat-solat sunat kat Raudhah (lagi-lagi bila jejak kat karpet hijau tu). memang kitaorang jemaah perempuan payah sikit nak pergi dekat dengan makam. berasak-asak, bertolak-tolak orang keluar masuk Raudhah.

Pulak tu aku pergi waktu Kerajaan Arab Saudi tengah cuti. jadi faham-fahamlah memang penuh. beransur-ansur ke depan sebab orang memang terlalu ramai. kalau jenis badan tu lemah, baru tolak sikit dah jatuh, aku sarankan kau pergi makan banyak sikit kasi up power! (elak mati kena tolak dan pijak je)

          Sikit-sikit kitaorang move on (dalam keadaan yang bersesak-sesak. serius tak pernah aku rasa sesesak tu. ada yang kata ni mengalahkan musim haji!) hampir-hampir dekat dengan Raudhah ustazah suruh buat solat sunat, bagi salam pada Rasullullah dan dua orang sahabat (sayu hati masa bagi salam. Allahuakbar!). lepastu dia pesan, masuk je Raudhah nanti, cepat-cepat buat solat hajat // berdoa. Move lagi sikit-sikit, akhirnya..

"Alhamdulillah kita semua dah pijak karpet hijau. dah masuk Raudhah, tuan puan semua bolehlah solat dan berdoa." kata Ustazah.

          I was like "Eh dah pijak karpet hijau?" (maklumlah orang terlalu ramai sampai tak perasan. lepastu aku cepat-cepat buat solat hajat (Alhamdulillah, dipermudahkan. takde kena pijak, orang langkah pun takde bersyukurnya aku :D) dan terus berdoa. lepas semua orang dah solat // doa, ustazah pun suruh keluar sebab orang dah bertolak-tolak lagi. hmm sabar je laa. lagipun kesian dekat maktok, nampak dah letih sangat.

Gambar-gambar makam ialah ihsan daripada abang aku.
Jemaah lelaki mudah je sampai sini T.T
nilah Makam Rasulullah, diikuti Maakam Saidina Abu Bakar 
dan Makam Saidina Umar. 

kawasan Raudhah.


Makam Rasulullah siap ada orang yang jaga.
saiz badan toksah cakapla kan. kalau nak dibandingkan 
dengan aku. hmmmm~

Cuaca kat Madinah masa aku pergi tu sejuk gila (10-15 darjah celcius gitew). menggigil teruk aku kat sana. pakai baju 3 lapis pun still menggigil. walaupun sejuk, keadaan tetap kering. bukan sejuk-lembap. jadi masalah kulit kering, bibir merekah tetap berlaku. habis kaki aku melecet dan kepedihan (lagi-lagi bila kena air!) nasib baiklah dekat muka tak mengelupas (flawless cam selalu. kah! perasan betul) penyelesainnya, adalah Soothing Gel. Alhamdulillah bahagian yang melecet tu kurang pedih dan cepat sembuh (sampai Mekah dah kering dah). 

         Lupa pula nak bagitahu. dekat Madinah aku duduk dekat Hotel Fyroz Shatta. ingat ya, belakang hotel tu betul-betul Masjid Nabawi. keadaan hotel pun selesa (dilengkapi pendingin hawa / tv / bath tub dan tiga katil empuk yang selesa untuk setiap bilik). berapa bintang tu tak pastilah. yang penting selesa. cuma lif dia tu, hmm harap besarkan lagi laa. serik aku bertolak-tolak dalam lif dengan orang negara lain (kalau pandai beralah takpe gak) sabar je daku, kat tanah suci tak boleh banyak komplen. negara mana takyah la sebut. tak nak mencetuskan provokasi giteww. hehe~

p/s: cerita pasal ziarah pun dah panjang. heheh sambung nanti ya~ aktiviti hari kedua, Insya Allah :)
          






Comments

dyanzakhi said…
salam singgah :)

Popular posts from this blog

Temuduga Diploma Bahasa Inggeris UPSI

Assalamualaikum.

 Hai. Ai kembali lepas beberapa hari menghilangkan diri. Sebenarnya, Ai pergi Tanjung Malim, Perak sebab ada temuduga untuk jurusan diploma Bahasa Inggeris dekat Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). It's just an interview. tapi harap-harap Ai terpilih/lulus ujian khas dan temuduga tu. Aminn. doakan kejayaan Ai ye? :)

          Bila cakap pasal UPSI benda yang akan keluar dalam kepala mesti "jadi cikgu". Just like when I told my grandparents that I was chosen to be interviewed in UPSI. "Jadi cikgu BI lah ni." (since my grandfather was a teacher) tak semestinya. Ai baru ambil jurusan diploma. habis diploma, belum layak jadi cikgu. kena sambung ijazah lagi. dan tak semestinya yang belajar kat UPSI tu, semuanya jadi cikgu. kena tahu tu.

My interview was on 21 April 2015. (sejak bila speaking ni Aishah?) pagi tu, pukul 8.15-10.30 pagi, calon-calon temuduga kena lalui ujian khas. atau senang kata, writing test. ujian ni, termasuklah pemahaman g…

Peluang Kedua: Ujian JPJ

Untuk pertama kalinya seorang Aishah dah dapat lesen memandu. yeayyyyy!!! akhirnya, impian aku untuk dapatkan lesen memandu sebelum umur 20 dah tercapai. Alhamdulillah. terima kasih Abah, sebab tanggung semua bayaran untuk aku ambil lesen :)
          Pengalaman yang paling takkan aku lupakan sampai bila-bila. dengar orang lain ada lesen memandu, eh kau nak jugak ambil lesen. tengok member2 kau dah boleh drive, kau pun nak drive. dahsyat la pengaruh rakan sebaya ni kan?
Siapa cakap memandu tu senang? susah ok. (for beginners yang start dari ZERO) kalau untuk yang memang dah pandai memandu senanglah kot. Tapi masa dekat sekolah memandu, ada sorang abang ni kata, susah. dia dah pandai memandu dah jauh dah pun dia memandu. dah round satu Malaysia, cuma takde lesen je. so, bila kena memandu kat litar, dia jadi tak reti memandu. sebab apa? sebab kita ada RULES yang kena ikut semasa dalam litar anda jalan raya.
          Which is, kedudukan tangan pada stereng mestilah 3-9. guna kaedah tol…

Temuduga Penolong Pegawai Farmasi

Hai.

          Selamat datang ke blog asing ini. For sure awak datang sini sebab dapat temuduga SPA bahagian Separa Perubatan kan? And for sure jawatan yang awak pilih ialah Penolong Pegawai Farmasi. Ok, terima kasih sebab sudi singgah. Harap entri ini dapat membantu untuk awak prepare apa yang patut. Oh, sebelum tu, tahniah ya sebab berjaya dalam Peperiksaan Online SPA.

1 April 2016




     Tarikh aku dapat panggilan surat temu duga tersebut. Syukur Alhamdulillah. Disebabkan ada lagi 19 hari untuk prepare, maka macam-macam benda keluar dalam kepala.

"Apa nak prepare?'

"Soalan apa dia akan tanya?"

"Penemu duga tu agaknya macam mana?"

and so on.

Langkah pertama, aku whatsapp cousin dengan kawan aku. Sebab dorang berdua dah pass interview dengan jayanya dan sekarang tengah belajar dalam bidang nursing. Sambil-sambil tu ada jugalah aku cari bloggers yang dah ada pengalaman interview separa perubatan SPA ni (macam yang awak tengah buat ni). So, daripada tips dorang, …