Skip to main content

Travelog: Perjalanan ke Tanah Suci [Part 1]

Hari Pertama - 17 Jan (Perjalanan KUL-DOH-MED)

Assalamualaikum.

          Alhamdulillah ini merupakan travelog aku yang kedua. ke mana kali ni? Alhamdulillah ke tanah suci Mekah dan Madinah. It was so great and awesome. Tambah-tambah pula birthday aku memang bulan Jan jadi memang ngam sangat. this umrah was a special birthday gift from my parents. Alhamdulillah (praise to Allah).


Just by looking at those boarding pass made me smile :D

Perjalanan bermula 17 Jan 2015. dalam pukul satu pagi kitaorang (family dengan ahli kumpulan Al-Muttakin) bertolak dari Segamat ke KLIA. memandangkan flight kitaorang pukul 9.30 pagi (kita semua kena ada kat KLIA empat jam sebelum terbang). lebih kurang pukul empat pagi sampai KLIA. mata semua orang dah pejam celik pejam celik. mana taknya, duk tahan ngantuk tambah pulak dengan dia punya excited nak jejak kaki kat bumi Madinah (Allah je tahu macam mana perasaan aku masa tu.)

          Siap check-in, semua akhirnya sampai masa nak naik kapal terbang. dalam perjalanan nak masuk perut kapal terbang tu, ewahh sempat mata gatal ni duk ngendap-ngendap abang pilot Qatar. hahahah! (orang tengok je. kbye :P)

(KUL-DOH)
sempat lagi layan movie Korea. ngeh ngeh

beberapa minit lepas take off. tu jus oren. rasa dia blerghh
perut lapar. bedal je laa



lepas dah alas perut dengan breadstick, menu lunch sampai! 
can't wait nak rasa makanan dia. macam sedap heheh

inilah dia makanan pilihan aku. braised beef with onion
nasib baik sedap. licin aku makan (ke sebab lapar?)

dah kenyang aku sambung tengok movie Korea dan membuta.
this is my cute pillow. awhh nasib baik duduk tepi tingkap
boleh menyandar.

ni yang aku suka ni. fluffy clouds!

tersedar daripada tidur sebab terbau pramugari serve snack.
baik bangun. rugi kalau tak makan :P

Perjalanan bermula dari KLIA ke Hamad International Airport (HIA) yang terletak di Doha. transit sekejap kat Doha sebelum berlepas ke Madinah. masa kat HIA kelakar dan kecoh gila. aku memang dari KLIA dah nak terkencing pastu dah nak berlepas terpaksa la tahan tujuh jam dalam flight. mula-mula simpan niat nak kencing dalam flight je, pastu fikir mesti tak selesa. ah tahanlah. sampai HIA pergi la toilet dia. dah siap lepaskan hajat tengok group Al-Mutakkin semua dah  lesap. 

          Ah sudah! mana semua orang. memang waktu transit tu tak lama. aku, Umi, Angah ngan Abah berlari pegi check-in muka dah pucat tak jumpa group kitaorang. lepastu pekerja HIA dah jerit-jerit "to Madinah here! Madinah!" pastu dia sediakan kereta supaya lebih cepat sampai (jauh kot nak sampai ke perut kapal terbang tu.) tapi malangnya kereta tu khas untuk orang tua. so aku dengan Angah terpaksa jalan kaki sendiri. arghh sabar je laa. satu badan dah berpeluh-peluh berlari (takut oi kena tinggal flight) masuk je flight tengok dah penuh dah group kitaorang pun dah siap duduk. (nasib baik sempat Alhamdulillah) hahahaha *sisa ketawa masih ada ni

(DOH-MED)
lepas transit pun dapat lunch lagi.
again, kerjanya makan dan makan. 
sepanjang perjalanan memang waktu siang je. heheh
cerah macam perasaan aku juga. 

dekat dua jam dalam kapal terbang, akhirnya sampai juga di bumi Madinah. Dari atas nampak Madinah burbukit-bukit warna coklat. takde hijau-hijau pokok macam masa mula-mula take off. dari Airport Madinah, dah ada bas yang tunggu nak bawak pergi hotel. jarak dari lapangan terbang ke hotel jauh sikitlah. aku tak nak bebel panjang-panjang. korang observe gambar-gambar ok?

macam ni la rupa bumi Madinah. Allah maha besar!


ni dia lapangan terbangnya.





macam ni la keadaan di bandar Madinah.
belakang hotel aku memang betul-betulMasjid Nabawi.
mudah sangat kalau nak pergi masjid. :)

          Alhamdulillah, travelog untuk hari pertama di Madinah. Insya Allah aku sambung untuk travelog part 2 pula ok? stay tuned. nak tidoq dah kuyu sangat ni haa. hahah. nah aku belanja gambar lepas balik solat Isyak :)

Ya Allah cantiknya! 
(eheh Masjid Nabawi kat belakang tu. not me. hik!)








Comments

Mialia said…
You're lucky ;) Anyway, kitorang bkn umur je same. Tapi sy pon lahir bulan Januari juga. Haha, 16 Jan :P

p/s acaner jus oren pon boleh jdi tak sedap ? xD
A'eshah Badrul said…
haha yeke? Saya lahir 28 Januari. and kita sama-sama orang Johor! hehehe tak sangka.

pasal jus oren tu. erghh memang takleh telan T.T

Popular posts from this blog

Temuduga Diploma Bahasa Inggeris UPSI

Assalamualaikum.

 Hai. Ai kembali lepas beberapa hari menghilangkan diri. Sebenarnya, Ai pergi Tanjung Malim, Perak sebab ada temuduga untuk jurusan diploma Bahasa Inggeris dekat Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). It's just an interview. tapi harap-harap Ai terpilih/lulus ujian khas dan temuduga tu. Aminn. doakan kejayaan Ai ye? :)

          Bila cakap pasal UPSI benda yang akan keluar dalam kepala mesti "jadi cikgu". Just like when I told my grandparents that I was chosen to be interviewed in UPSI. "Jadi cikgu BI lah ni." (since my grandfather was a teacher) tak semestinya. Ai baru ambil jurusan diploma. habis diploma, belum layak jadi cikgu. kena sambung ijazah lagi. dan tak semestinya yang belajar kat UPSI tu, semuanya jadi cikgu. kena tahu tu.

My interview was on 21 April 2015. (sejak bila speaking ni Aishah?) pagi tu, pukul 8.15-10.30 pagi, calon-calon temuduga kena lalui ujian khas. atau senang kata, writing test. ujian ni, termasuklah pemahaman g…

Peluang Kedua: Ujian JPJ

Untuk pertama kalinya seorang Aishah dah dapat lesen memandu. yeayyyyy!!! akhirnya, impian aku untuk dapatkan lesen memandu sebelum umur 20 dah tercapai. Alhamdulillah. terima kasih Abah, sebab tanggung semua bayaran untuk aku ambil lesen :)
          Pengalaman yang paling takkan aku lupakan sampai bila-bila. dengar orang lain ada lesen memandu, eh kau nak jugak ambil lesen. tengok member2 kau dah boleh drive, kau pun nak drive. dahsyat la pengaruh rakan sebaya ni kan?
Siapa cakap memandu tu senang? susah ok. (for beginners yang start dari ZERO) kalau untuk yang memang dah pandai memandu senanglah kot. Tapi masa dekat sekolah memandu, ada sorang abang ni kata, susah. dia dah pandai memandu dah jauh dah pun dia memandu. dah round satu Malaysia, cuma takde lesen je. so, bila kena memandu kat litar, dia jadi tak reti memandu. sebab apa? sebab kita ada RULES yang kena ikut semasa dalam litar anda jalan raya.
          Which is, kedudukan tangan pada stereng mestilah 3-9. guna kaedah tol…

Temuduga Penolong Pegawai Farmasi

Hai.

          Selamat datang ke blog asing ini. For sure awak datang sini sebab dapat temuduga SPA bahagian Separa Perubatan kan? And for sure jawatan yang awak pilih ialah Penolong Pegawai Farmasi. Ok, terima kasih sebab sudi singgah. Harap entri ini dapat membantu untuk awak prepare apa yang patut. Oh, sebelum tu, tahniah ya sebab berjaya dalam Peperiksaan Online SPA.

1 April 2016




     Tarikh aku dapat panggilan surat temu duga tersebut. Syukur Alhamdulillah. Disebabkan ada lagi 19 hari untuk prepare, maka macam-macam benda keluar dalam kepala.

"Apa nak prepare?'

"Soalan apa dia akan tanya?"

"Penemu duga tu agaknya macam mana?"

and so on.

Langkah pertama, aku whatsapp cousin dengan kawan aku. Sebab dorang berdua dah pass interview dengan jayanya dan sekarang tengah belajar dalam bidang nursing. Sambil-sambil tu ada jugalah aku cari bloggers yang dah ada pengalaman interview separa perubatan SPA ni (macam yang awak tengah buat ni). So, daripada tips dorang, …